Pendidikan di Malaysia
Sistem pendidikan di Malaysia diselia oleh Kementerian
Pelajaran Malaysia. Pendidikan Malaysia boleh didapatkan dari sekolah tanggungan
kerajaan, sekolah swasta atau secara sendiri. Sistem pendidikan dipusatkan
terutamanya bagi sekolah rendah dan sekolah menengah. Kerajaan negeri tidak
berkuasa dalam kurikulum dan aspek lain pendidikan sekolah rendah dan sekolah
menengah, sebaliknya ditentukan oleh kementerian. Terdapat peperiksaan piawai
yang merupakan ciri yang biasa bagi negara-negara Asia seperti di Singapura dan
China.
Ciri-ciri
Pendidikan Malaysia terdiri daripada beberapa peringkat:
§ Pengajian tinggi
Hanya pendidikan di sekolah rendah diwajibkan dalam undang-undang. Oleh
itu, pengabaian keperluan pendidikan selepas sekolah rendah tidak melanggar
undang-undang. Sekolah rendah dan sekolah menengah diuruskan oleh Kementerian Pelajaran Malaysia tetapi
dasar yang berkenaan dengan pengajian tinggi diuruskan oleh Kementerian Pengajian Tinggi Malaysia yang
ditubuhkan pada tahun 2004. Sejak tahun 2003, kerajaan memperkenalkan
penggunaan bahasa Inggeris sebagai bahasa pengantar dalam mata pelajaran yang
berkenaan dengan Sains.
dan matematik.
Pendidikan
prasekolah
Sekolah tadika (prasekolah) menerima kemasukan kanak-kanak daripada 4-6 tahun.
Pengajian tadika bukan merupakan pengajian wajib dalam Pendidikan Malaysia.
Namun begitu penubuhan tadika oleh pihak swasta amat menggalakkan. Setakat ini,
sebahagian besar Sekolah Kebangsaan mempunyai kelas prasekolah. Namun kemasukan
ke kelas ini dibuka kepada anak-anak dari keluarga berpendapatan rendah.
Pendidikan
rendah
Pendidikan rendah bermula dari tahun 1
hingga tahun 6, dan menerima kemasukan kanak-kanak berumur 7 tahun sehingga 12
tahun.
Bahasa Melayu dan bahasa
Inggeris merupakan mata pelajaran wajib dalam Sistem Pendidikan
Malaysia. Sekolah rendah awam di Malaysia terbahagi kepada dua jenis, iaitu
Sekolah Kebangsaan dan Sekolah Jenis Kebangsaan. Kurikulum di kedua-dua jenis
sekolah rendah adalah sama. Perbezaan antara dua jenis sekolah ini ialah bahasa
pengantar yang digunakan. Bahasa Melayu digunakan sebagai bahasa pengantar di
Sekolah Kebangsaan. Bahasa Tamil atau bahasa
Mandarin digunakan sebagai bahasa pengantar di Sekolah Jenis
Kebangsaan.
Pada akhir tahun persekolahan sekolah rendah, ujian awam diadakan bagi
menilai prestasi murid-murid. Ujian awam pada peringkat sekolah rendah
dinamakan Ujian Penilaian Sekolah Rendah(UPSR).
Pelajar yang telah menduduki UPSR, dibenarkan melanjutkan pelajaran ke
peringkat menengah.
Pendidikan menengah
Sekolah menengah awam
boleh dilihat sebagai pelanjutan sekolah rendah. Bahasa Malaysia digunakan
sebagai bahasa pengantar bagi semua mata pelajaran selain Sains (Biologi, Fizik
dan Kimia) dan Matematik (termasuk Matematik Tambahan) Para pelajar perlu
belajar dari Tingkatan 1 hingga Tingkatan 5. Seperti di sekolah rendah, setiap
tingkatan (darjah) mengambil masa selama satu tahun. Pada akhir Tingkatan Tiga
(digelar peringkat menengah rendah), para pelajar akan menduduki Penilaian Menengah Rendah (PMR).
Berdasarkan pencapaian PMR, mereka akan dikategorikan kepada Aliran Sains atau
Aliran Sastera. Aliran Sains menjadi pilihan ramai. Pelajar dari Aliran Sains
dibenarkan untuk keluar dari Aliran Sains lalu menyertai Aliran Sastera tetapi
sebaliknya tidak dibenarkan. Pelajar-pelajar yang tidak mendapat keputusan yang
memuaskan pula boleh memilih untuk menjalani pengkhususan vokasional di sekolah
teknik.
Pada akhir Tingkatan Lima (digelar peringkat menengah atas), para pelajar
perlu menduduk peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM)
sebelum menamatkan pelajaran di peringkat menengah. SPM adalah berdasarkan
peperiksaan School Certificate United Kingdom lama sebelum
menjadi peperiksaan Tahap 'O' General Certificate of Education (Kelulusan
Umum Pelajaran) yang menjadi GCSE (General Certificate of Secondary School /
Kelulusan Umum Sekolah Menengah). Sejak tahun 2006, para pelajar turut
menduduki kertas GCE Tahap 'O' bagi bahasa Inggeris selain kertas SPM Bahasa
Inggeris biasa. Keputusan lain ini adalah berdasarkan markah penulisan karangan
dalam kertas Bahasa Inggeris SPM. Penilaian karangan kertas Bahasa Inggeris SPM
diadakan di bawah pengawasan pegawai dari peperiksaan Tahap 'O' British.
Walaupun keputusan ini bukan sebahagian daripada SPM, keputusan ini akan
dinyatakan pada kertas keputusan.
Selepas keputusan SPM 2005 dikeluarkan pada Mac 2006, Kementerian Pelajaran
mengumumkan bahawa mereka sedang menimbang untuk memperbaharui sistem SPM
kerana orang ramai terlalu mementingkan bilangan A yang didapati.
Pendidik-pendidik tempatan bersetuju dengan cadangan ini. Salah seorang
profesor di Universiti Malaya mengesali keadaan sesetengah pelajar universiti
yang tidak mampu menulis surat dan berbahas. Beliau berkata, "Mereka tidak
memahami apa yang saya katakan ... Saya tidak dapat berkomunikasi dengan
mereka." Tambah beliau, "Sebelum 1957, wira sekolah bukan mereka yang
mendapat 8A atau 9A tetapi merupakan pembahas yang baik, pelakon yang baik,
ahli sukan yang baik dan mereka yang memimpin Persatuan Pengakap."
Selepas menamatkan pelajaran di Sekolah Jenis Kebangsaan Cina, sesetengah
pelajar dapat belajar di Sekolah Tinggi Persendirian Cina.
Di sekolah jenis ini, para pelajar menduduki peperiksaan piawai yang dikenali
sebagai Sijil Peperiksaan Bersama (Unified Examination Certificate/UEC).
Sesetengah pelajar di sekolah-sekolah ini turut menduduki peperiksaan SPM
sebagai calon persendirian. UEC diadakan oleh Dong Jiao
Zong (Persatuan Guru dan Pengarah Sekolah Cina) sejak tahun
1975.
Terdapat tiga tahap dalam UEC, iaitu Vokasional (UEC-V), Junior
(UEC-JML/JUEC) dan Senior (UEC-SML/SUEC). Bahasa Cina merupakan bahasa
pengantar bagi kurikulum dan peperiksaan bagi UEC-V dan UEC-JML. Bahasa Cina
atau Bahasa Inggeris merupakan bahasa pengantar bagi mata pelajaran Matematik,
Sains (Biologi, Kimia dan Fizik), Simpan Kira, Akaun dan Perdagangan. Kesusahan
UEC-SML adalah hampir sama dengan A-level kecuali
Bahasa Inggeris.
Pelajar di Sekolah Tinggi Persendirian Cina belajar dari tiga tahap rendah
(Junior) sehingga ke tiga tahap tinggi (Senior). Setiap tahap mengambil masa
selama satu tahun. Mereka tidak dibenarkan untuk belajar dalam tahap yang lebih
tinggi jika gagal dalam peperiksaan sekolah, sebaliknya perlu mengulang. Mereka
yang gagal mara ke tahap yang lebih tinggi selepas belajar dalam tahap yang
sama selama tiga tahun akan disingkirkan dari sekolah. Oleh itu, sesetengah
pelajar mengambil masa yang lebih daripada enam tahun untuk menamatkan
pelajaran di Sekolah Tinggi Persendirian Cina. Pada akhir Junior 3, para
pelajar perlu menduduki peperiksaan UEC-JML. Sesetengah pelajar juga akan
menduduki peperiksaan PMR. UEC-JML lebih susah daripada PMR. Seperti pelajar di
sekolah menengah awam, pelajar di sekolah tinggi persendirian Cina juga akan
dikategorikan kepada aliran Sains dan aliran Perdagangan/Sastera bermula Senior
1. Pada akhir Senior 2, sesetengah pelajar menduduki peperiksaan SPM. Mereka
mungkin meninggalkan sekolah selepas SPM. Sesetengah pelajar pula menyambung
pelajaran ke Senior 3. Pada akhir Senior 3, mereka akan menduduki peperiksaan
UEC-SML.
UEC-SML telah diakui sebagai kelayakan kemasukan banyak universiti luar
negara seperti Singapura, Australia, Taiwan, China dan sesetengah negara Eropah
tetapi tidak diakui oleh kerajaan Malaysia sebagai kelayakan kemasukan ke
universiti-universiti awam Malaysia. Akan tetapi, kebanyakan kolej persendirian
mengakui UEC. Pada Mei 2004, kerajaan Malaysia mewajibkan pelajar-pelajar yang
menggunakan kelayakan kemasukan yang selain daripada SPM perlu lulus dalam
kertas Bahasa Malaysia SPM. Ini menyebabkan banyak bantahan, dan Menteri
Pengajian Tinggi ketika itu, Dr Shafie Salleh, mengecualikan pelajar UEC
daripada keperluan tersebut.
Pendidikan
pra-universiti
Selepas SPM, para pelajar dapat membuat pilihan sama ada belajar dalam
Tingkatan 6 matrikulasi, pengajian diploma di pelbagai
institut pendidikan seperti Politeknik. Jika mereka melanjutkan pelajaran dalam
Tingkatan Enam, mereka akan menduduki peperiksaan Sijil Tinggi Persekolahan Malaysia (STPM).
Tingkatan 6 yang terdiri daripada Tingkatan 6 Rendah dan Tingkatan 6 Atas
mengambil masa selama dua tahun. STPM dianggap lebih susah daripada A-level kerana
merangkumi skop yang lebih mendalam dan luas. Walaupun STPM biasanya diduduki
bagi mereka yang ingin belajar di universiti awam di Malaysia, STPM turut
diakui di peringkat antarabangsa.
Selain itu, para pelajar boleh memohon kebenaran untuk mengikuti program
matrikulasi yang mengambil masa selama satu atau dua tahun. Pada suatu ketika
dahulu, matrikulasi hanya mengambil masa selama satu tahun. Sejak tahun 2006,
30% daripada semua pelajar matrikulasi diberikan program yang mengambil masa
selama dua tahun. 90% daripada tempat matrikulasi adalah disimpan untuk
bumiputera. Program matrikulasi tidak seketat dengan STPM. Program ini dikritik
oleh ramai kerana jauh lebih mudah daripada STPM, dan dikatakan untuk membantu
bumiputera belajar di universiti dengan mudah. Matrikulasi dikenalkan selepas
kuota kemasukan universiti awam yang berdasarkan kaum dimansuhkan. 70% daripada
pelajar kursus krtikal seperti perubatan, farmasi, pergigian dan perundangan
ialah pelajar matrikulasi. Sebaliknya, kebanyakan kursus-kursus seperti Sarjana
Muda Sains yang kurang diminati diambil oleh pelajar STPM. Pembela program
matrikulasi mendakwa bahawa Tingkatan 6 adalah berbeza dengan program
matrikulasi. Akan tetapi, program matrikulasi dan Tingkatan Enam memainkan
peranan yang sama (kelayakan kemasukan universiti).
Sesetengah pelajar menerima pendidikan pra-universiti di kolej
persendirian. Mereka mungkin memilih diploma, A-level,
Program Matrikulasi Kanada atau kursus yang sama dari negara lain.
Kerajaan mendakwa bahawa kemasukan universiti adalah berdasarkan
meritokrasi tetapi terdapat terlalu banyak program pra-universiti yang
berlainan tanpa piawai yang boleh dibandingkan.
Pengajian
tinggi
Maklumat
selanjutnya: senarai
universiti di Malaysia
Banyak subsidi diberi oleh kerajaan untuk menanggung pendidikan di
universiti-universiti awam. Pemohon memerlukan kelayakan STPM atau matrikulasi.
Keputusan yang baik dalam peperiksaan tidak menjamin kemasukan universiti awam.
Kriteria pemilihan tidak jelas kerana tiada peraturan yang dikuatkuasakan
dengan tegas diwujudkan.
Pada tahun 2004, kerajaan menubuhkan Kementerian Pengajian Tinggi Malaysia untuk
mengawasi pendidikan pengajian tinggi. Kementerian ini dipimpin oleh Mustapa
Mohamed.
Walaupun kerajaan mengumumkan pengurangan pergantungan kuota kaum pada
tahun 2002 untuk lebih memihak kepada meritokrasi, kadang-kadang terdengar kes
pelajar bukan bumiputera yang berkeputusan baik tidak diterima untuk memasuki
kursus tertentu. Sebelum tahun 2004, semua pensyarah di universiti umum perlu
memiliki ijazah sarjana atau doktor. Pada Oktober 2004, keperluan ini
dibatalkan. Kementerian Pengajian Tinggi mengumumkan bahawa pakar industri yang
dapat menambah nilai kursus dapat memohon menjadi pensyarah walaupun tidak
mempunyai ijazah sarjana atau doktor. Untuk mengelakkan tuduhan perubahan ini
disebabkan kekurangan pensyarah, Timbalan Menteri Pengajian Tinggi berkata,
"Kita tidak kekurangan pensyarah. Tindakan ini akan menambah nilai kepada
kursus dan meningkatkan nama universiti-universiti kita. Katakan Bill Gates dan
Steven Spielberg yang terkenal dan cemerlang dalam bidang mereka mahu menjadi profesor.
Kita sudah tentu berasa gembira untuk mengupah mereka." Beliau seterusnya
memberi contoh arkitek-arkitek yang diakui berbakat tidak memiliki ijazah
sarjana.
Kebebasan akademik fakulti universiti umum telah diragui. Pengkritik
seperti Bakri Musa menggunakan contoh seperti ahli sains ditegur oleh Timbalan
Perdana Menteri, Najib Razak kerana menerbitkan "kajian mengenai
pencemaran udara".
Para pelajar juga dapat membuat pilihan untuk pergi ke institusi swasta
bagi pendidikan peringkat tinggi. Banyak institusi memberi kursus dengan
bekerjasama dengan institut atau universiti di luar negeri. Sesetengah
universiti di luar negeri pula membuka cawangan di Malaysia.
Aliran keluar mereka yang cemerlang dari Malaysia menyebabkan Perdana
Menteri pada masa itu (1995), Tun Dr Mahathir Mohamed melancarkan program
menarik mereka pulang ke kampung halaman. Matlamat rancangan ini adalah untuk
menarik 5000 orang yang cemerlang setiap tahun. Pada tahun 2004, Menteri Sains,
Teknologi dan Inovasi berkata dalam jawapan parlimen bahawa rancangan ini telah
menarik 94 ahli sains (24 orang Malaysia) dalam bidang farmakologi, perubatan,
teknologi semikonduktor dan kejuruteraan dari tahun 1995 hingga 2000. Semasa
jawapan ini diberikan, hanya seorang masih berada di Malaysia.
Selain itu, terdapat juga Institut Pendidikan Guru Malaysia yang
menawarkan program ijazah sarjana muda perguruan dan politeknik yang
menawarkan kursus diploma dan sijil bagi yang berminat.Terdapat juga kajian
yang dilakukan mengenai Sistem penilaian prestasi pelajar[1]
Jenis
sekolah
Sekolah
Kebangsaan
Bahasa Malaysia digunakan sebagai bahasa pengantar di Sekolah Kebangsaan.
Sekolah Kebangsaan merupakan salah satu jenis sekolah rendah.
Sekolah kluster satu jenama yang diberi
kepada sekolah yang dikenal pasti cemerlang dalam klusternya daripada aspek
pengurusan sekolah dan kemenjadian murid. Pewujudan sekolah kluster bertujuan
melonjakkan kecemerlangan sekolah dalam sistem pendidikan Malaysia dan membangun
sekolah yang boleh dicontohi oleh sekolah dalam kluster yang sama dan sekolah
lain di luar klusternya.
Sekolah
Jenis Kebangsaan
Bahasa Cina atau Bahasa Tamil digunakan sebagai bahasa pengantar. Sekolah
Jenis Kebangsaan merupakan salah satu jenis sekolah rendah. Dari tahun 1995
hingga 2000, pengagihan Rancangan Malaysia Ketujuh membahagikan 96.5% kepada
Sekolah Kebangsaan yang hanya mempunyai 75% daripada pelajar sekolah rendah.
Sekolah Jenis Kebangsaan Cina (21% daripada pelajar sekolah rendah) mendapat
2.4% daripada pengagihan manakala Sekolah Jenis Kebangsaan Tamil (3.6% daripada
pelajar sekolah rendah) mendapat 1% daripada pengagihan.
Sekolah
Wawasan
Beberapa sekolah awam berkongsi kemudahan yang sama di dalam sebuah sekolah
yang dikenali sebagai Sekolah Wawasan. Penubuhan Sekolah Wawasan adalah untuk
menggalakkan interaksi yang lebih rapat antara kaum. Akan tetapi, kebanyakan
orang Cina dan orang India membantah Sekolah Wawasan kerana mereka percaya
bahawa Sekolah Wawasan akan mengehadkan penggunaan bahasa ibunda di sekolah.
Sekolah
agama Islam
Sekolah
pondok, madrasah dan sekolah agama Islam lain merupakan
bentuk sekolah asal di Malaysia. Sekolah-sekolah sedemikian masih wujud di
Malaysia tetapi bukan sebahagian daripada pelajaran kanak-kanak di kawasan
bandar. Pelajar di kawasan luar bandar masih belajar di sekolah-sekolah ini.
Oleh sebab keputusan pelajaran di sekolah-sekolah ini tidak diterima oleh
kebanyakan universiti di Malaysia, kebanyakan pelajar ini perlu melanjutkan
pelajaran ke kawasan seperti Pakistan atau Mesir.
Sekolah
bestari
Sekolah bestari cuba menerapkan komputer
dan teknologi dalam kaedah pembelajaran.
Sekolah
berasrama penuh
Sekolah berasrama penuh (SBP) serta Maktab Rendah Sains MARA (MRSM)
merupakan sekolah menengah perdana yang dikhaskan untuk pelajar-pelajar yang
mendapat keputusan cemerlang dalam UPSR dan PMR.
Ujian awam
kebangsaan
Terdapat empat ujian awam kebangsaan:
§ Ujian Penilaian Sekolah Rendah (UPSR)
diadakan semasa tahun 6 sekolah rendah.
§ Penilaian Menengah Rendah (PMR)
diadakan semasa tahun 3 sekolah menengah.
§ Sijil Pelajaran Malaysia (SPM)
diadakan semasa tahun 5 sekolah menengah.
§ Sijil Tinggi Persekolahan Malaysia (STPM)
diadakan semasa tahun 6 sekolah menengah.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------
ISU RANCANGAN MAKANAN TAMBAHAN (RMT) & DATA e-KASIH
Perkara ini telah dibuktikan apabila senarai murid yang menerima RMT di sekolah adalah sangat mengejutkan. Sebagai contoh, sebuah sekolah selalunya mendapat bantuan RMT seramai 100 atau lebih (mengikut jumlah murid dalam sekolah tersebut) telah mendapat bantuan RMT seramai 4 atau 5 orang sahaja mengikut data e-Kasih yang dikeluarkan pada awal tahun ini. Ini telah menyebabkan ramai ibubapa rasa kecewa dan marah kerana anak mereka sepatutnya layak menerima RMT namun sebaliknya tidak menurut data e-Kasih tersebut.
Apa yang menyebabkan murid yang selama ini menikmati RMT di sekolah sudah tidak boleh merasa RMT lagi ?
Perkara ini menjadi persoalan dikalangan ibubapa serta pihak sekolah. Sehinggakan ada dikalangan ibubapa telah pergi ke Pejabat Kebajikan yang menguruskan data e-Kasih tersebut untuk meminta penjelasan. Namun penjelasan yang mereka terima adalah standard dan sama sahaja iaitu data yang diguna pakai ini adalah data yang mereka sendiri berikan. Kesianlah anak murid kita yang miskin dan kurang mendapat makanan yang berzat ini, sudahlah makanan tidak lagi mereka terima, wang saku pula terpaksa dikorbankan untuk membeli makanan untuk keperluan seharian murid-murid bersekolah. Semakin tidak bermaya dan kecil lah murid-murid kita di pendalaman kalau begini.
Namun, tanggal 17/Jan/11 kementerian melalui Jabatan Pelajaran Sabah telah mengeluarkan kenyataan dan arahan bahawa RMT akan dilaksana mengikut data SMM tahun lalu(2010). Ini bermakna, murid-murid yang layak RMT dalam data tersebut akan menikmati RMT semula. Terima Kasih kepada kementerian kerana mengambil keputusan yang menguntungkan banyak pihak dan mengutamakan murid miskin dan berpendapatan sederhana.